Facebook vrea să afle și mai multe despre utilizatorii săi, de aceea plănuiește să „tragă cu ochiul” la ce fac aceștia în spaţiul virtual, dincolo de activităţile lor pe reţeaua de socializare.

Compania a anunţat recent că va aduna informaţii despre utilizatorii săi pe baza site-urilor pe care aceștia le accesează și a aplicaţiilor pe care le folosesc pe telefonul mobil. Aceste date, alături de cele colectate în urma activităţii de pe Facebook, vor fi folosite pentru targetarea publicitară.

„Să presupunem că te gândești să îţi cumperi un nou televizor și începi să cauţi televizoare pe internet sau prin aplicaţiile de pe telefon sau tabletă. Vom putea să îţi afișăm reclame sau oferte pentru un televizor anume pentru a te ajuta să obţii cel mai bun preţ. Și pentru că ne gândim că te intersează produsele electronice, vom putea să îţi afișăm reclame pentru alte aparate în viitor, precum boxe sau console de jocuri care se potrivesc televizorului tău”, explică reprezentanţii Facebook. Noul mecanism va fi implementat în Statele Unite în următoarele săptămâni, însă peste câteva luni compania l-ar putea implementa la nivel global.

Metoda de colectare a informaţilor stârnește îngrijorări cu privire la încălcarea intimităţii. Utilizatorii nu pot înlătura reclamele afișate pe reţeaua de socializare și nu pot împiedica Facebook să colecteze informaţii despre obiceiurile lor de navigare pe internet, scrie TIME. Însă ei pot dezactiva funcţia de livrare a mesajelor publicitare pe baza istoricului web, prin utilizarea platoformei Digital Advertising Alliance. Serviciul trebuie accesat de pe toate browserele folosite în mod regulat. De asemenea, utilizatorii pot folosi extensii pentru browsere, pentru blocarea monitorizării, precum Ghostery, Disconnect sau NoScript, recomandă autorii portalului Best VPN, care oferă informaţii de protejare a intimităţii online. Ei sfătuiesc totodată utilizarea unui instrument de management pentru cookies, precum Cookie Monster sau Click & Clean.

Pe telefonul mobil, afișarea de reclame targetate poate fi evitată prin setările oferite de sistemul de operare al dispozitivului, scrie Gizmodo. Utilizatorii unui terminal cu iOS trebuie să acceseze, din Setări (Settings), meniul General, de unde vor alege Restricţii (Restrictions) și apoi Publicitate (Advertising), unde vor activa opţiunea Limit Ad Tracking. Cei care folosesc un smartphone cu Android, găsesc aceeași opţiune urmărind calea: Setări – Google – Ads, unde vor bifa Opt Out of Interest-Based Ads.

Totodată, utilizatorii vor putea adăuga sau elimina interesele pe baza cărora le sunt afișate mesajele publicitare și vor putea afla de ce le este afișată o anume reclamă. Aceste informaţii pot fi aflate pe Facebook, prin consultarea unui meniu special aflat în partea dreaptă a casetei care conţine reclama (printr-un click pe săgeata gri).

Noul mecanism de colectare a informaţiilor de către Facebook vine la puţin timp după ce compania a anunţat că dorește să implementeze o funcţionalitate pentru aplicaţia mobilă a reţelei, care poate asculta sunetele ambientale prin intermediul microfonului cu care e dotat telefonul. Scopul acestei funcţii este de receptare a melodiilor sau emisiunilor TV urmărite de utilizator în momentul actualizării statusului, pentru a putea fi incluse în postare. Funcţionalitatea a stârnit însă o serie de controverse și îngrijorări cu privire la modul prin care ar putea fi ascultate conversaţiile. Facebook a negat acest scenariu, explicând că aplicaţia nu poate înregistra încontinuu mediul amnbiental, iar materialele audio receptate sunt transformate, în mod ireversibil, în cod.

De altfel, Facebook a stârnit anterior și alte motive de îngrijorare pe fondul intruziunii în viaţa online a utilizatorilor. În urmă cu câteva luni, doi membri ai reţelei care au dat în judecată compania pe motiv că mesajele lor private schimbate prin intermediul platformei de socializare le-au fost monitorizate de Facebook. Jackie Rooney, purtătoare de cuvânt a companiei, a declarat la aceaa vreme că acuzaţiile aduse în proces sunt „fără valoare”.