Ineditul experiment al celor 40 de linguriţe de zahăr pe zi

2200

Bulversat de informaţiile contradictorii din presă, legate de efectele consumului de zahăr, actorul australian Damon Gameau a hotărât să le observe pe propriul corp. Astfel, timp de două luni a consumat zilnic câte 40 de linguriţe de zahăr (echivalentul a 160 de grame). Concluziile pe care le-a extras sunt cu adevărat alarmante, iar întregul experiment poate fi urmărit în documentarul „Filmul Zahărului”.

După numai 12 zile de la începerea experimentului, Gameau a observat că s-a îngrășat cu 3 kilograme. Semnalul de alarmă a venit însă dupa 18 zile de urmat noua „dietă”. Medicii cu care a colaborat pentru a analiza efectele consumului de zahăr au observat că actorul a acumulat grăsime în ficat, boală denumită și steatoză hepatică. Afecţiunea poate conduce la inflamarea organului și crește riscul dezvoltării diabetului de tip 2, a bolilor cardiovasculare, dar și a cirozei.

„Până la finalul experimentului, am luat 8,5 kilograme în greutate, am dezvoltat diabet de tip 2 în fază incipientă și un risc de boli de inimă, un plus de 10 centimetri de grăsime viscerală, în jurul taliei, și am observat o influenţă enormă asupra stării mele de spirit și a funcţiilor cognitive”, povestește Gameau într-un articol pentru The Telegraph.

Rezultatele au fost cu atât mai îngrijorătoare, cu cât el a evitat alimentele despre care se știe că sunt „bombe” de zahăr, precum prăjiturile, sucurile carbogazoase, ciocolata sau ingheţata. În schimb, a consumat alimente considerate sănătoase, despre care puţini bănuiesc că ar conţine cantităţi deloc neglijabile de zahăr și a continuat să facă sport. „Cele 40 de linguriţe de zahăr pe zi vor proveni din «zaharuri ascunse» în alimente precum iaurt sărac în grăsimi, cereale, batoane muesli, sucuri din fructe, băuturi pentru atleţi și condimente asortate”, menţionează el.

„Dacă aș fi consumat ciocolată, gogoși și băuturi carbogazoase, știm ce mi s-ar fi întâmplat. Dar adevărul e că am păţit-o urmând o dietă săracă în grăsimi, care ne-a fost prescrisă tuturor timp de 35 de ani – asta a fost surprinzător”, a adăugat Gameau, într-un interviu pentru The New York Times.

Proiectul a fost un bun prilej de a observa cât de puternice sunt efectele zahărului asupra consumatorului. Gameau punctează că simpla vizualizare a unor imagini cu produse bogate în zahăr activează zone ale creierului responsabile cu recompensa. Aceleași regiuni cerebrale sunt stimulate în cazul consumului de cocaină și nicotină sau în timpul sexului.

Mai mult, experimentul i-a permis lui Gameau să descopere și dedesubturi importante din industria alimentară. „Am aflat că toţi avem un «punct de extaz» al consumului de zahăr, ce reprezintă cantitatea optimă de gust dulce al alimentelor, pentru care companiile cheltuiesc milioane. Am aflat despre manipularea știinţei, care se întâmplă pentru a proteja profiturile enorme obţinute din zahăr”, dezvăluie autorul proiectului.

Gameau a început experimentul după ce, timp de 3 ani, a urmat un stil de viaţă sănătos, fără alimente procesate și grăsimi nesănătoase și consumând cât mai multe fructe și legume proaspete. „Am renunţat la toate astea pentru carbohidraţi rafinaţi. Cerealele, iaurtul sărac în grăsimi și sucul de mere au devenit micul dejun, înlocuind ouăle și avocado. Prânzul a constat în paste cu sos sau legume sau pește cu sos teriyaki sau alt sos cu adaos de zahăr”, a povestit el.

După ce a revenit la stilul său de viaţă anterior, Gameau a observat îmbunătăţiri semnificative: a scăzut în greutate, iar simptomele negative experimentate de-a lungul celor 60 de zile s-au diminuat.

Poate că 40 de linguriţe de zahăr pe zi par o cantitate imensă, însă autorul experimentului punctează că o mare parte din tinerii australieni de 19, până la 30 de ani ajung să consume acest nivel de zahăr zilnic, din sucuri sau îndulcitori precum mierea sau siropul de arţar. La o privire mai atentă asupra etichetelor produselor, putem observa că un consum de 160 de grame de zahăr pe zi este fezabil. De exemplu, un litru și jumătate de suc carbogazos conţine 40 de linguriţe de zahăr. De altfel, o ciocolată de 100 de grame poate conţine circa 50 de grame de zaharuri. Însă zahărul se ascunde în multe alte alimente, de la sosuri (ketchup, sosuri de salată și paste), până la iaurturi cu fructe, cereale și batoane din cereale.

Potrivit recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, adulţii și copiii nu ar trebui să consume o cantitate de zahăr ce depășește 10% din totalul caloriilor ingerate. De asemenea, pentru un plus adus sănătăţii, experţii recomandă reducerea cantităţii la cel mult 5% din totalul de calorii zilnice, adică la circa 6 linguriţe de zahăr (25 de grame).

Foto: The Sugar Film via YouTube