Cei 2L de apă pe zi, între necesitate și afacere

1040

Nutriţionistul australian Spero Tsindos, un expert în sănătatea publică a declarat pentru o publicaţie din Marea Britanie, că recomandarea a minimum doi litri de fluide în fiecare zi este o exagerare care are în spate „interese ascunse".

Ideea este vehiculată de mai mulţi ani de zile, din ce în ce mai mulţi oameni de știinţă susţinând că nu există dovezi ştiinţifice a faptului că doi litri de apă consumaţi zilnic aduc beneficii sănătăţii.

Tsindos remarcă faptul că vânzările de apă îmbuteliată au crescut pe măsură ce organizaţiile de sănătate au început să recomande tot mai mult consumul a minimum doi litri de apă pe zi și că sticla de apă a devenit mai mult un accesoriu la modă. Fructele, legumele și sucurile au un rol major în obţinerea fluidelor de care are nevoie corpul uman, crede Tsindos, conform Daily Mail.

Un studiu al cercetătorilor de la Universitatea de Medicină Aberdeen confirmă că fructele și legumele pot hidrata corpul de două ori mai bine decât un pahar de apă, datorită sărurilor, zaharurilor și mineralelor pe care le conţin.

Consiliul Naţional de Cercetare și Comisia de Nutriţie din Statele Unite au dat aceste sfaturi în 1945, recomandând să se consume 1 mililitru de apă pentru fiecare calorie din mâncare, aproximativ 1,5 litri pe zi.

Acum Academia Naţională de Știinţă din Statele Unite recomandă consumul de apă cu moderaţie, altfel putem să pierdem nutrienţi esenţiali cum ar fi potasiu, magneziu, sodiu și cloruri. Consumul de apă ar trebui ajustat la nevoile zilnice, la temperaturile înalte de afară, la efortul fizic depus și la anumite boli, cum ar fi febră, diaree, stări de vomă, gută, afecţiuni ale ficatului, pietre la rinichi.

Totusi, apa ca atare nu ar fi de foarte mare folos, specialiștii fiind de părere că sucurile îmbogăţite cu vitamina C, săruri minerale și ceaiurile sunt mai potrivite pentru a înlocui pierderile din organism.

În urma unui studiu care a durat trei ani de zile, chiar și oficialii europeni au fost convinși că nu există dovezi solide care să susţină recomandările, impunând prin lege producătorilor de apă îmbuteliată să nu mai folosească afirmaţia: „apa hidratează”.

Uniunea Europeană a fost aspru criticată, mai multe voci afirmând că legea este în contradicţie atât cu știinţa, cât și cu bunul simţ. Cu toate astea, din ce în ce mai multe studii susţin decizia UE.

Conform profesorului de psihologie de la Universitatea de Medicină Dartmouth, dr. Heinz Valtin, specializat în cercetarea sistemului biologic și nefrologie, consumul de apă în cantităţi mari este benefic doar pentru cei cu probleme de sănătate, precum pietre la rinichi sau infecţii ale tractului urinar. Studiul său a fost publicat în American Journal of Physiology.

În 2008, Dan Negoianu și Stanley Goldfarb au evaluat dovezile care susţin consumul a doi litri de apă pentru Journal of the American Society of Nephrology, ajungând la o concluzie similară: „Nu există dovezi clare ale beneficiilor consumului unor cantităţi mari de apă”.

Dr. Margaret McCartney, din Scoţia, a acuzat anumiţi producători de apă îmbuteliată că susţin organizaţiile care promovează consumul mare de apă, precum organizaţia Hydration for Health, creată de producătorii Volvic și Evian.

Și dr. Eduard Adamescu, specializat în diabet, nutriţie şi boli metabolice, de la Spitalul Clinic Nicolae Malaxa, crede că un om tânăr, fără probleme de sănătate, nu trebuie să bea apă dacă nu îi este sete.

Problema apare la bătrâni, din cauza diferitelor boli. „Nu mai trebuie să recomandăm 2 litri în orice situaţie”, atrage atenţia dr. Adamescu. Astfel, o persoană sănătoasă trebuie să consume apă când îi este sete şi puţin mai multă când face sport sau când este foarte cald şi transpiră excesiv.

Pe de altă parte Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare, a declarat pentru Green Report că apa hidratează. Singura explicaţie găsită de profesorul român în sprijinul studiilor citate mai sus este că apa nu mai are același efect asupra organismului în cazul în care este băută repede.