Copiii consumă aproape dublul cantităţii de zahăr recomandate

183

Anul nou a început cu vești îngrijorătoare. Conform unui calcul realizat de guvernul englez, un copil va fi mâncat până la vârsta de 10 ani destul zahăr cât să îi ajungă până la 18 ani, potrivit recomandărilor oficiale ale statului.

În medie, un copil consumă echivalentul a 8 cuburi de zahăr pe zi, adică 2.800 pe an, faţă de cantitatea recomandată oficial de 20 – 24 g pentru copiii între 4 și 10 ani, adică nu mai mult de 5 cuburi de zahăr pe zi, scrie The Guardian. Urmarea directă este că o treime dintre copii ajung să fie supraponderali sau obezi până la vârsta de 10 ani și vor crește majoritatea ca adulţi obezi, cu risc crescut de boli de inimă, atac cerebral și diabet.

„Propunerile guvernului, de a restricţiona marketingul și publicitatea pentru junk food și de a se asigura că toate restaurantele și cafenelele oferă date complete despre compoziţia calorică a alimentelor oferite, pot ajuta la încetinirea acestor trenduri îngrijorătoare, dacă sunt complet implementate. Dar și industria alimentară trebuie să își facă partea și să reducă cantitatea de zahăr din produse”, explică Caroline Cerny, directoarea Obesity Health Alliance, organizaţie care restrânge sub aceeași umbrelă mai multe organizaţii medicale și de caritate. Până în prezent, guvernul a încercat să convingă companiile ca până în 2020 să reducă cu 20% cantitatea de zahăr din produse, dar un raport din mai 2018 a arătat că până acum s-a înregistrat doar un progres între 2-5%.

Pe de altă parte, și „părinţii trebuie să ia măsuri de prevenţie” prin schimbarea zilnică a alimentelor zaharoase cu versiuni mai sănătoase, reducând totodată și cantitatea acestora, explică medicul nutriţionist Alison Tedstone. Părinţii trebuie să fie vigilenţi și educaţi în nutriţie, pentru că, din nefericire, realitatea este că zahărul a devenit nelipsit din dietele noastre și se ascunde chiar și în alimente despre care n-am bănui că ar conţine zahăr.

Guvernul britanic a propus deja suprataxarea băuturilor răcoritoare cu zahăr, dar acestea nu sunt singurele surse problematice. Sucurile proaspăt stoarse, deși pentru mulţi au devenit înlocuitorul natural al sucurilor carbogazoase, nu sunt o variantă cu mult mai sănătoasă, din cauza conţinutului ridicat de fructoză.

Pe lângă riscul de a depăși numărul recomandat de calorii zilnice atunci când includem în alimentaţie aceste sucuri, în loc să mâncăm fructele ca atare (nu ai putea mânca 4 portocale deodată, dar ai putea bea cel puţin un pahar din sucul a 4 portocale), diferenţa dintre fructul stors și cel ingerat normal este că, prin stoarcere, se elimină fibrele din fruct, ceea ce face ca fructoza să fie asimilată mult mai rapid, provocând răspunsuri glicemice subite aproape la fel ca zahărul adăugat, cu același risc de a dezvolta în timp diabetul de tip 2.

O variantă mai fericită o reprezintă sucurile de legume în care este adăugat și un fruct pentru un gust mai bun. Chiar dacă fibrele lipsesc și din această variantă, legumele conţin mai mulţi nutrienţi și mai puţină fructoză decât fructele. În orice caz, niciun fel de suc nu trebuie consumat în scopul hidratării, pe post de apă, ci trebuie văzut ca o masă în sine, pentru că aceasta este în realitate, avertizează profesorul de nutriţie John Sievenpiper.

Eliza Vlădescu
După absolvirea Facultății de Comunicare și PR din cadrul SNSPA, Eliza Vlădescu a dat televiziunea pentru presa scrisă și de mai bine de 8 ani nu s-a uitat înapoi. Eliza face parte din echipa permanentă de redactori a revistei Semnele timpului.