Alimente sănătoase pe care inima ta le iubește

1231

Dieta joacă un rol esenţial pentru reducerea riscului bolilor cardiovasculare, considerate principala cauză de deces în rândul românilor, potrivit raportului Societăţii Europene de Cardiologie. Află ce alimente nu trebuie să lipsească din meniul zilnic pentru a-ţi păstra inima sănătoasă mai mult timp.

Produsele bogate în acizi grași omega-3 aduc multiple beneficii inimii, deoarece contribuie la creșterea nivelului colesterolului bun (HDL), la diminuarea nivelului trigliceridelor, micșorarea tensiunii arteriale, reducerea riscului de rigidizare a arterelor și de experimentare a unui infarct. De asemenea, „omega-3 este unul dintre cele mai importante suplimente pentru inimă, datorită agenţilor săi antiinflamatori. Știm că inflamaţia este o cale comună pentru multe boli, inclusiv pentru bolile de inimă și Alzheimer”, a declarat dr. Mimi Guarneri, autoarea cărţii The Heart Speaks, citează Web MD.

Una dintre sursele bogate de omega-3 este peștele gras, însă substanţa se găsește și în surse vegetale bogate în acid alfa-linolenic (transformat în acizi omega-3 în organism). Printre alimentele cu un conţinut valoros de acizi grași omega-3 se numără seminţele de in, nucile, soia sau tofu.

Alimentele care conţin fitosteroli pot ajuta la reducerea nivelului colesterolului din sânge, unul din factorii importanţi care conduc la apariţia bolilor cardiovasculare. Experţii de la Universitatea California susţin că „și un consum moderat de fitosteroli – precum cel obţinut pe fondul unei diete bogate în alimente vegetale – oferă efectele de reducere a colesterolului în cazul oamenilor”. Această substanţă nutritivă se găsește în germenii de grâu, în seminţele de susan și in, în untul de arahide și într-o varietate de fructe oleaginoase (fistic, migdale).

Tot în scopul reducerii nivelului colesterolului, experţii recomandă consumul de produse bogate în fibre. Pe lângă cerealele integrale, precum orzul, ovăzul, orezul brun sau pastele, fibrele se regăsesc și în leguminoase (fasole, năut, linte, mazăre), seminţele de chia sau floarea soarelui sau fructe uscate (caise sau prune).

Polifenolii din alimente contribuie atât la reducerea nivelului colesterolului rău (LDL), cât și la micșorarea tensiunii arteriale și protejarea vaselor de sânge, scrie Web MD. Experţii de la Școala de Medicină din cadrul Universităţii Boston au descoperit că acești antioxidanţi ajută la reducerea riscului bolilor coronariene prin contribuţia lor în ceea ce privește buna funcţionare a funcţiei endoteliane și reducerea riscului agregării plachetare. Polifenolii se găsesc în condimente precum ghimbir, chimen, anason stelat sau scorţișoară, în seminţele de in sau în fructele oleaginoase (alune de pădure, nuci, migdale).

Pentru păstrarea sănătăţii inimii sunt necesare însă și alte modificări ale regimului alimentar. Experţii de la Centrul Medical al Universităţii din Maryland recomandă reducerea cantităţii de sare consumată pe zi (sub 1.500 de mg de sodiu, care înseamnă 3,75 de grame de sare) De asemenea, ei sugerează adoptarea unei diete echilibrate, cu un consum cât mai scăzut de calorii și produse sărace în substanţe nutritive, înlocuirea grăsimilor trans și saturate cu cele nesaturate și evitarea sau reducerea consumului de alcool, de alimente bogate în grăsimi saturare și colesterol. Totodată, experţii încurajează practicarea sportului cel puţin jumătate de oră zilnic.

Foto: stockvault.net

Chia