Cheia succesului în lupta cu kilogramele în plus

490

Suntem asaltaţi de o serie de „diete minune" care ne promit că vom slăbi rapid, frumos şi poate chiar fără efort sau fără a renunţa la alimentele preferate. Însă doi cercetători americani susţin că, de fapt, cheia succesului în lupta împotriva kilogramelor în plus, care pot conduce la dezvoltarea bolilor cardiovasculare sau a diabetului, stă în schimbările pe care le putem face în stilul nostru de viaţă, notează Live Science.

„Ceea ce contează este 'cum' mănânci, precum şi alte intervenţii în stilul de viaţă, ca activitatea fizică şi comportamente de sprijin care îi ajută pe oameni să rămână pe drumul cel bun pe termen lung", a declarat pentru Live Science unul dintre cercetători, Bradley Appelhans, de la Centrul Medical Universitar Rush din Chicago.

Alături de Sherry Pagoto, de la Şcoala Medicală din cadrul Universităţii din Massachusetts, Appelhans notează că studii recente, de amploare, precum Cercetarea Finlandeză pentru Prevenirea Diabetului sau Studiul Chinez Da Qing pentru Prevenirea Diabetului au demonstrat că participanţii au avut o greutate mult mai mică, iar riscul de dezvoltare a diabetului a scăzut chiar şi după mulţi ani de la terminarea experimentului iniţial, datorită acestor intervenţii benefice în stilul de viaţă pe care le-au deprins, în scopul de a pierde kilograme.

Pagoto distinge trei mari paşi în consolidarea intervenţiilor în modul de a trăi. În primul rând este nevoie de consiliere în dietă, care presupune controlarea porţiilor sau reducerea consumul de alimente bogate în calorii. Apoi este necesară o consiliere în ceea ce priveşte programul de sport, care implică setarea obiectivelor, măsurarea ritmului cardiac şi efectuarea exerciţiilor în condiţii de siguranţă. Nu în ultimul rând, o schimbarea în comportament este importantă, iar aceasta constă în deprinderea metodelor de auto-monitorizare, rezolvarea problemelor, păstrarea motivaţiei şi înţelegerea stărilor de foame.

De asemenea, Pagoto punctează că nu este important dacă dieta adoptată nu are un rol esenţial în intervenţiile în stilul de viaţă, ci comportamentele fac diferenţa. Ea punctează însă că dietele vegetariene sunt asociate cu un risc mai scăzut de dezvoltare a bolilor de inimă sau cu creşterea în greutate. În acest sens, oferă ca exemplu rezultatele studiului desfăşurat pe 70.000 de Adventişti de Ziua a Şaptea, din care a rezultat că cei care adoptă aceste diete au un risc mai mic de a dezvolta boli cronice precum hipertensiunea, diabetul, cardiopatia ischemică sau sindromul metabolic.

De asemenea, în urma experienţei sale cu pacienţii, Pagoto a desprins câteva provocări cu care se confruntă cei care vor să adopte un stil de viaţă sănătos şi să slăbească: lipsa timpului pentru a găti sau pentru activitate fizică, nu au cu cine să facă sport sau se simt ciudat atunci când fac exerciţii fizice, faptul că le este foame mereu, stresul, obiceiul membrilor familiei de a aduce alimente de tip junk-food acasă.

Cercetătorii punctează că pentru a avea rezultate bune în lupta cu kilogramele în plus şi reducerea riscului de dezvoltare a bolilor asociate cu obezitatea este „aderarea", lucru care s-ar putea traduce prin „loialitatea" faţă de stilul de viaţă sănătos pe care te-ai angajat să-l urmezi.