În căutarea zahărului sănătos

3029

Siropul de arţar, nectarul de agave, zahărul nerafinat sau mierea sunt doar câteva forme de zahăr ce par mai sănătoase decât cel rafinat . Experţii susţin însă că orice sursă de zahăr adăugat este nociv pentru organism, indiferent dacă este „100% natural”, „bio” sau „nerafinat”.

„În final, toate au efecte similare în cazul obezităţii. Nu există date care să sugereze că un consum mai mare de calorii din miere este stocat în mod diferit”, explică dr. Jamie Davis, profesor asistent la Universitatea din Texas, pentru Huffington Post. De asemenea, orice formă de zahăr conduce la creșterea nivelului glicemiei în sânge, punctează prof. dr. Marion Nestle, de la Universitatea New York.

Indiferent de unde provine, zahărul consumat este descompus în organism în două elemente: glucoza și fructoza. Cea dintâi poate servi organismului drept „combustibil”. În exces însă, glucoza poate deveni periculoasă, deoarece crește nivelul insulinei și al zahărului din sânge și poate duce la creșterea în greutate.

Celălalt element, fructoza, este descompus în corp de ficat, iar în urma acestui proces rezultă o serie de substanţe dăunătoare sănătăţii, scriu experţii de la Harvard. Una dintre consecinţe este creșterea nivelului trigliceridelor care pot fi dăunătoare ficatului și, mai departe, arterelor (când trigliceridele ajung în sânge). Procesul de descompunere a fructozei contribuie și la formarea acidului uric (ce poate conduce la îngroșarea arterelor, deoarece oprește producţia de oxid nitric) și a radicalilor liberi (ce pot altera structura celulelor și a genelor). Totodată, un nivel exagerat de fructoza în organism poate provoca rezistenţă la insulină, care, mai departe, poate conduce la diabet.

Unele alternative „sănătoase” la zahărul rafinat sunt extrem de bogate în fructoză. De exemplu, nectarul de agave poate conţine chiar și până la 90% fructoză, scriu autorii portalului Authority Nutrition. În schimb, zahărul rafinat conţine circa 50% fructoză. De asemenea, deși conţine fibre și minerale, zahărul obţinut din nucă de cocos are și fructoză în proporţie de până la 45%, iar mierea conţine circa 80% zaharuri.

Chiar dacă și îndulcitorii care par a fi sănătoși au un impact negativ asupra organismului, nu este necesară evitarea completă a zahărului. Experţii subliniază însă importanţa reducerii cantităţii consumate zilnic. Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomanda, până de curând, un consum de maxim 10 linguriţe de zahăr zilnic, însă recent a propus micșorarea acestei cantităţi la cinci linguriţe, pentru a diminua riscul de dezvoltare a bolilor cardiovasculare, a obezităţii sau a problemelor dentare.

De asemenea, zahărul se găsește în mod natural și în anumite produse, precum fructele și legume. Unele fructe pot conţine o cantitate mare de fructoză, precum merele (65% fructoză), punctează dr. Joy Dubost, expertă în nutriţie, pentru Your Beauty. Însă aceste alimente conţin și vitamine, antioxidanţi sau apă. De asemenea, sunt bogate în fibre, care ajută la evitarea creșterii exagerate a insulinei, prin încetinirea digestiei glucozei.