Obiceiul letal pe care îl practici zilnic

8949

Tot mai multe studii avertizează asupra fatalităţii ascuns în spatele unui obicei pe care cei mai mulţi dintre noi îl practică ore în șir, în fiecare zi.

Problema sedentarismului a atins o cotă absolut alarmantă la nivel global, în aşa măsură încât „a fost identificată  al patrulea factor de risc în raport cu rata globală a mortalităţii”, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS).  Statisticile arată că între 60% şi 85% din populaţia planetei are un stil de viaţă inactiv, iar anual 3,2 milioane de oameni mor din această cauză.

În urma unui studiu, la care au participat peste 200.000 de adulţi de peste 45 de ani, experţii de la Școala de Medicină a Universităţii din Indiana au ajuns la concluzia că „un timp îndelungat petrecut stând jos este un factor de risc pentru toate cauzele ce pot conduce la deces, independent de activitatea fizică [întreprinsă pe lângă perioadele de inactivitate]”.

Datele lor arată că persoanele care petrec zilnic cel puţin 11 ore stând jos au un risc de până la 40% mai mare de a muri în următorii 3 ani, comparativ cu indivizii care practică acest obicei mai puţin de 4 ore pe zi. Rezultatele au fost valabile chiar și după ce au fost luaţi în calcul factori care pot influenţa riscul de deces precum greutatea, vârsta, nivelul de activitate fizică și problemele de sănătate existente.

Experţii de la Universitatea din Regensburg au descoperit că sedentarismul este responsabil de creșterea riscului dezvoltării a trei tipuri de cancer: cel de plămâni, cel de colon și cel endometrial. Concluziile metaanalizei, care a inclus 43 de studii și 70.000 de pacienţi cu cancer, au arătat, de asemenea, că practicarea sportului nu înlătură pericolele asupra sănătăţii asociate sedentarismului.

Această din urmă idee este susţinută și de Colegiul American pentru Medicină Sportivă, care punctează că „respectarea indicaţiilor cu privire la activitatea fizică nu compensează un stil de viaţă sedentar”.

Alte cercetări au arătat că sedentarismul poate fi un factor de risc pentru apariţia unei serii de boli cu caracter fatal, printre care obezitatea, bolile cardiovasculare și diabetul de tip 2, precizează experţii Mayo Clinic.

Pe de altă parte, studiile demonstrează că micșorarea gradului de sedentarism poate prelungi speranţa de viaţă. Cei care petrec mai puţin de 3 ore pe zi stând jos își pot adăuga astfel 2 ani la durata de viaţă, potrivit unui studiu american publicat în jurnalul BMJ Open.

De asemenea, sportul s-a dovedit a fi un aliat de nădejde pentru sporirea duratei de viaţă și pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii. O serie de studii au arătat că activitatea fizică diminuează semnificativ riscul dezvoltării bolilor de inimă, a diabetului sau a cancerului, contribuie la încetinirea procesului de micșorare a creierului, creşte nivelul de bună dispoziţie a individului și îl ajută în depășirea dependenţelor. În plus, cei care practică sport circa 7 ore săptămânal își cresc speranţa de viaţă cu până la 40%, în raport cu cei care se implică în activităţi fizice, în total, doar 30 de minute pe săptămână.

Foto: adeevee.com