Cum îţi schimbă sportul viaţa

2301

Studiile au arătat în repetate rânduri diferenţele uriașe dintre persoanele sedentare și cele cu un stil de viaţă activ. Mai mult, au oferit o serie de motive solide, dar și surprinzătoare pentru a renunţa la scuze și a integra chiar de azi sportul în rutina zilnică.

Sportul, însoţit de o dietă corespunzătoare, este esenţial pentru atingerea și păstrarea unei greutăţi corporale normale. Mai mult decât atât, exerciţiile fizice contribuie semnificativ la diminuarea pericolului dezvoltării unor boli cronice grave, cu potenţial fatal, precum afecţiunile cardiovasculare, sindromul metabolic, diabetul de tip 2 și o serie de tipuri de cancer (pulmonar, endometrial), scriu experţii de la Centrul pentru Controlarea și Prevenirea Bolilor din SUA.

Mai departe, sportul adaugă ani preţioși vieţii. Studiile arată că riscul de deces scade cu până la 40% în cazul celor care practică exerciţii fizice timp de șapte ore pe săptămână, comparativ cu cei care își rezervă doar o jumătate de oră în decursul a șapte zile pentru sport.

Efectele unei vieţi active se resimt și la nivelul creierului. Un studiu din Scoţia a arătat că sportul poate contribui la încetinirea procesului de micșorare a creierului odată cu înaintarea în vârstă. „Persoanele de 70 de ani care au făcut mai multe exerciţii fizice, inclusiv plimbări pe jos de mai multe ori pe săptămână, au înregistrat o contracţie mai mică a creierului și mai puţine semne de îmbătrânire a creierului, decât cei mai puţini activi fizic”, a declarat autorul studiului, dr. Alan J. Gow, de la Universitatea din Edinburgh. Un alt studiu a demonstrat că persoanele care fac exerciţii fizice cardiovasculare au o capacitate mult mai bună de gândire, memorare și concentrare, faţă de cei cu un stil de viaţă sedentar.

Cercetările au arătat că sportul este un aliat de nădejde în depășirea dependenţelor de droguri sau alcool, scrie publicaţia Greatist. Acest lucru ar putea fi explicat de creșterea producţiei de dopamină, de care unii indivizi ajung să devină dependenţi. Nivelul acestui „hormon al fericirii” crește atât în urma unei sesiuni de exerciţii fizice, cât și după consumarea anumitor substanţe. Mai mult, sportul poate contribui la „repornirea” ciclului circadian al corpului în cazul dependenţilor de alcool care suferă de insomnii atunci când sunt renunţă la viciul lor.

Activitatea fizică ajută și la sudarea relaţiei de cuplu, arată un studiu american. „Ambii parteneri termină exerciţiul fizic cu sentimentul de sincronie, cooperare şi pasiune comună. Se mai adaugă endorfinele eliberate în urma efortului fizic şi se obţine o adevărată experienţă care întăreşte relaţia”, a declarat dr. Jane Greer, psihoterapeut și expert în relaţii.

Beneficiile unei vieţi active se răsfrâng, mai departe, asupra întregii existenţe a unui individ, care se va bucura de un nivel mult mai mare de energie, dar și de un grad mai mare de fericire și relaxare, punctează experţii de la Mayo Clinic.

Foto: stockvault.net