Cine se culcă devreme are de câștigat

464

Persoanele care se culcă devreme au un randament mult mai bun, dar au și un risc mai mic de a suferi de depresie mai târziu în viaţă, în raport cu cei care adorm la ore târzii, susţin cercetătorii americani într-un studiu publicat în Journal of Adolescent Health.

Experţii de la Universitatea Berkley, din California, au analizat datele legate de obiceiurile privind somnul a 2.700 de elevi în clasele VIII-XII. Participanţii au fost rugaţi, totodată, să ofere informaţii legate de sănătatea lor emoţională, precum prezenţa stărilor de depresie, frecvenţa cu care plângeau săptămânal sau dacă erau deranjaţi de lucruri neînsemnate, scrie The Atlantic.  Cercetătorii au colectat datele în trei etape, iar la sfârșit le-au comparat cu rezultatele pe care le-au obţinut la școală în perioada desfășurării studiului. Ei au observat că aproximativ 40% dintre participanţi preferau să se culce la ore târzii.

Rezultatele din prima etapă, desfășurată în perioada 1994-1995, au arătat că efectele culcatului la ore târzii se răsfrâng asupra performanţelor academice ale elevilor, dar și asupra nivelului de stres înregistrat mai târziu în viaţă, după o perioadă de până la opt ani. În schimb, această consecinţă nu a fost observată în rezultatele obţinute după cea de-a doua etapă, din 1996. Studiile anterioare au arătat că odată cu înaintarea în vârstă adolescenţii se adaptează mult mai ușor unui program scurt și neregulat de somn, punctează cercetătorii.

De asemenea, analiza primelor două etape a arătat că peste 75% dintre participanţii care se culcau mai târziu de ora 23:15 în zilele de școală, dormeau mai puţin de nouă ore pe noapte.

În ultima etapă a studiului, din 2000-2001, când experţii au evaluat întregul corp de informaţii colectate, ei au observat că participanţii care se culcau târziu au avut în general rezultate academice slabe.

Oamenii de știinţă subliniază importanţa monitorizării adolescenţilor cu privire la orele de culcare, vitale nu numai pentru performanţa lor școlară, cât și pentru sănătatea emoţională.