Secretul tinereţii, dezvăluit

1819

O simplă acţiune îi poate ajuta chiar și pe cei aflaţi la o vârstă înaintată să se simtă plini de energie ca la 20 de ani, au descoperit experţii de la Universitatea Boulder a Statului Colorado și Universitatea Humboldt a Statului California.

„Concluzia e că alergatul te menţine tânăr, cel puţin în ceea ce privește eficienţa energiei”, a declarat Rodger Kram, profesor asociat în cadrul Departamentului de Fiziologie Integrativă de la Universitatea Boulder a Statului Colorado.

Descoperirea a fost făcută în urma unui studiu la care au luat parte 30 de participanţi sănătoși, cu o vârstă medie de 69 de ani. În cele șase luni anterioare cercetării, toţi voluntarii au făcut plimbări sau au alergat cel puţin 30 de minute, de 3 ori pe săptămână.

Participanţii au fost rugaţi să folosească o bandă de alergare, setată pe rând la trei intensităţi diferite: 2,5 km/h, 4,5 km/h, respectiv 6 km/h. În tot acest timp, experţii au măsurat consumul de oxigen și producţia de dioxid de carbon.

Deși experţii nu neagă beneficiile pentru sănătate ale plimbărilor la pas, rezultatele au arătat că adulţii în vârstă care obișnuiau să alerge s-au descurcat mult mai bine la teste, decât cei care practicau mersul pe jos regulat. „Mesajul principal al studiului este că practicarea constantă a alergatului ca exerciţiu fizic pare să încetinească procesul de îmbătrânire și le permite indivizilor în vârstă să se miște mai ușor, crescându-le independenţa și calitatea vieţii”, a declarat un alt coautor al studiului, Owen Beck, absolvent al Universităţii Boulder a Statului Colorado.

Eficienţa mai mare a alergatului în scopul păstrării vitalităţii la o vârstă înaintată, comparativ cu mersul pe jos, ar putea fi explicată prin faptul că alergătorii au un nivel mai mare de mitocondrii. Aceste organite secretă o substanţă denumită adenozin trifosfat, cu rol important în alimentarea cu energie a fibrelor musculare. Experţii punctează însă că impactul mitocondriilor în păstrarea energiei la bătrâneţe trebuie studiat în continuare.

Multiple alte studii au demonstrat anterior că alergatul poate fi ușor considerat o fântână a tinereţii și longevităţii. Experţii de la Universitatea Statului Iowa au descoperit că persoanele care aleargă zilnic doar 5-10 minute își prelungesc astfel viaţa cu 3 ani.

Rezultatele unui alt studiu, derulat pe o perioadă de peste 30 de ani, la care au participat circa 20.000 de persoane, au arătat că joggingul practicat constant poate prelungi viaţa cu până la 5,6 ani în cazul femeilor, respectiv 6,2 ani în cazul bărbaţilor. Potrivit concluziilor din 2012, beneficiile acestui sport pot fi resimţite de persoanele care aleargă săptămânal între 1 oră și 2,5 ore, cu o viteză mică sau moderată, punctează unul dintre autorii studiului, dr. cardiolog Peter Schnohr, de la Spitalul Bispebjerg, din Copenhaga.

Pe lângă energie și longevitate, alergatul le aduce și alte beneficii practicanţilor: de la reglarea greutăţii, până la creșterea bunăstării psihice și îmbunătăţirea performanţei creierului, în termeni de concentrare, memorare și gândire.