Școlile din India introduc „ore de fericire” în programa școlară

362

Guvernul de la Delhi schimbă foaia în învăţământ. Într-un efort de a schimba accentul de pe reușitele academice ale elevilor pe sănătatea lor emoţională, guvernul a introdus ore de fericire în curricula școlară.

Se pare că sistemul academic indian este extrem de rigid, încurajează învăţarea pe de rost, pe care o testează apoi prin teste standardizate dificile, iar locurile la universităţile de top sunt limitate, ceea ce crește competitivitatea și așteptările faţă de performanţa copiilor. „În ultimii 30, 40 de ani sistemul de educaţie s-a transformat într-un sistem de producţie pe bandă rulantă de muncitori pentru industrie de succes. Am dat unele dintre cele mai bune talente din lume. Am dat unii dintre cei mai buni profesioniști. Dar am dat noi cei mai buni oameni pentru societate, pentru ţara în care trăim?” întreabă retoric ministrul educaţiei, Manish Sisodia.

Ministrul scoate în evidenţă faptul că există consecinţe mintale serioase pentru acest model de educaţie. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, în India se înregistrează cea mai mare rată a suicidului în categoria de vârstă 15-29 de ani din toată regiunea Asiei de Sud-est, peste Nepal sau Bangladesh. În India, unul din patru copii între 13 și 15 ani se luptă cu depresia, mai spune OMS. Noua materie „se va adresa unei probleme în creștere – nivelurile de fericire și stare de bine scad, în timp ce stresul, anxietatea și depresia sunt în creștere”, a admis Sisodia. De cealaltă parte, copiii fericiţi pot învăţa chiar mai bine pentru că se odihnesc mai bine și au sisteme imune mai bune. Ei au relaţii sociale mai puternice, sunt mai creativi și rezistă mai bine în faţa eșecului, a mai spus ministrul.

Astfel, până în prezent, 20.000 de profesori din 1.000 de școli au fost instruiţi să predea aceste ore de 30-35 de minute zilnic, care grupează elevii pe categorii de vârstă: grădiniţă-clasa a doua; clasa a treia-clasa a cincea; clasa a șasea-clasa a opta. Ministrul a hotărât să înceapă aceste ore de la o vârstă cât mai mică, fiindcă și presiunea pe care societatea o pune asupra copiilor începe tot de la vârste fragede.

Profesorii îi vor învăţa pe copii să mediteze și îi vor implica în activităţi care să le stimuleze creativitatea și inteligenţa emoţională, în același timp scăzând nivelul de stres și anxietate. Guvernul a înfiinţat și o „comisie a fericirii”, cu 200 de mentori care să supervizeze programul și să le acorde ajutor profesorilor.

Deocamdată, impresiile sunt bune. Profesorii au raportat îmbunătăţiri vizibile în starea copiilor, în special a celor mai vulnerabili, care se luptă și cu alte probleme acasă, cum ar fi sărăcia sau abuzul, dar au raportat chiar și o îmbunătăţire în propria stare de bine, simţindu-se mult mai calmi și capabili de a gestiona un număr mare de copii la ore.