Studiu: Motoarele diesel subminează sănătatea publică

158

Un studiu realizat de ICCT – grupul nonguvernamental care a făcut publice datele ce au stat la baza scandalului Dieselgate, din cadrul companiei VW – arată că mașinile pe motor diesel contribuie cel mai mult la poluarea atmosferei și la cauzarea morţilor premature.

Studiul, realizat împreună cu două universităţi americane, a căutat să estimeze impactul sectorului de transporturi, împărţit între autovehicule diesel, autovehicule nondiesel, transport maritim și motoare mobile folosite în agricultură și construcţii, asupra microparticulelor din aer PM2.5, a stratului de ozon și a sănătăţii umane, pentru anul 2015.

Rezultatele arată că peste 385.000 de persoane și-au pierdut viaţa prematur din cauza poluării provocate de emisiile de CO2 degajate de acest sector, comparativ cu 361.000 în 2010. Aceasta înseamnă în jur de 11% din cele 3,4 milioane de morţi premature atribuite anual tuturor formelor de poluare a aerului.

Aproximativ 84% dintre cele 385.000 de morţi au avut loc în ţările G20, 70% fiind înregistrate în doar patru regiuni – China, India, Uniunea Europeană și Statele Unite. Per total, aceasta înseamnă că în anul 2015 s-au pierdut echivalentul a 7,8 milioane de ani de viaţă și 1.000 de miliarde de dolari în costuri medicale.

Studiul mai arată că aproape jumătate din cele 385.000 de decese premature pot fi atribuite strict motoarelor diesel, dar procentul sare până la 66% în locuri care au adoptat motoarele diesel pentru uz personal, precum Franţa, Germania, Italia sau India. Germania a reieșit chiar cu unul dintre cele mai proaste bilanţuri – 17 morţi premature atribuite sectorului transporturilor la 100.000 de locuitori – de trei ori peste media globală.

Zonele urbane cel mai serios poluate de sectorul transporturilor erau în 2015 Guangzhou, Tokyo, Shanghai, Mexico City, Cairo, New Delhi, Moscova, Beijing, Londra și Los Angeles. Dar raportând numărul de morţi premature cauzate de acest tip de poluare la 100.000 de locuitori, cele mai problematice orașe au fost Milano, Torino, Stuttgart, Kiev, Kohln, Haarlem, Berlin, Rotterdam, Londra și Leeds.

„Povara pe care motoarele diesel o pun asupra sănătăţii publice în Europa subliniază nevoia de a emite standarde globale care să fie acompaniate de o conformitate robustă”, spune coautorul studiului, Joshua Miller.