Obiceiuri toxice de care e bine să te eliberezi

2996

Poate că nu ai încredere în forţele proprii sau vezi numai partea goală a paharului în orice situaţie, ori poate pur şi simplu nu te poţi abţine să nu observi chiar şi cel mai mic defect al cuiva, pe care apoi să îl dezbaţi cu prima persoană care îţi iese în cale. Sunt câteva obiceiuri care îşi răsfrâng efectele asupra noastră şi asupra celor din jurul tău şi care aduc cu sine nemulţumire, nefericire, depresie.

Dacă nici tu nu ai încredere în propriile tale puteri, atunci probabil că nu vor avea nici cei de la care poate te aştepţi să te urmeze. Julianna Gauthier, creatoarea platformei Rescue Your Self Esteem este de părere că fiecare dintre noi se simte, în anumite momente, „incompetent”, dar atunci când acest sentiment apare frecvent, el poate fi devastator pentru cel care îl trăieşte. În articolul său publicat pe Self Growth, ea notează că această stare poate apărea pe fondul experienţelor negative din copilărie, ca de exemplu batjocurile suportate, dar şi din cauza aceluiaşi tratament răutăcios suportat la maturitate.

Pentru a depăşi bariera propriei nesiguranţe, Gauthier recomandă să ne înconjurăm cu persoane care ne sunt un sprijin şi să ignorăm acea voce lăuntrică ce ne tot repetă că nu vom reuşi, ci că vom da greş. Învaţă să te preţuieşti pentru fiecare calitate pe care o ai. Îţi poţi nota cinci dintre atuurile tale pe care apoi să le citeşti în fiecare zi, când te trezeşti şi înainte de culcare. O listă cu lucrurile pe care vrei să le îndeplineşti îţi va fi extrem de utilă pentru a te apuca de treabă. Nu uita să sărbătoreşti fiecare reuşită!

Persoanele care nu au încredere în ele însele își reproșează singure tot felul de lucruri. Medicul psiholog Ben Martin explică într-un articol pentru PsychCentral faptul că aceste dialoguri cu sine şoptite de acea voce interioară pot conţine atât gânduri conştiente, dar şi inconştiente. Ele ajută la construirea modului în care percepem o anume situaţie. Iar în unele cazuri, această voce lăuntrică ne repetă „Nu sunt în stare”, „Nu o să reuşesc niciodată să…”, „Am greşit acolo”, „Nu sunt suficient de bun” şi alte replici care nu reuşesc decât să ne descurajeze.

În loc să cazi victima acestor gânduri negative, priveşte-le dintr-un alt unghi: ca pe o provocare. Dacă ceva nu merge, ai putea mai degrabă să te întrebi „Cum pot realiza…?”, decât să îţi reproşezi că ai greşit şi că nu poţi, arată eHow. Încearcă să fii blând cu tine şi să nu te pedepseşti atât de tare din cauza cerinţelor prea mari. Nu îţi reproşa în mod generalizat că tu niciodată nu faci lucrurile cum trebuie. Acceptă că oricine este expus greşelilor şi promite-ţi că următoarea dată te vei strădui tot mai mult.

Gândirea negativistă poate aduce cu sine starea de frică, de pierdere a speranţei şi poate contribui chiar la micşorarea nivelului stimei de sine, notează psihiatrul Katharina Star, într-un articol publicat pe About.com. Pentru a învinge gândirea negativistă poţi începe prin a mulţumi pentru fiecare lucru bun pe care îl ai în viaţă, notează Huffington Post. De asemenea, încearcă să te desprinzi de toţi factorii din exterior care îşi întunecă gândurile, fie că este vorba de cunoştinţe, colegi sau prieteni toxici.

Înconjoară-te, în schimb, de oameni care te văd într-o lumină pozitivă şi care pot fi un sprijin pentru tine. Învaţă să ierţi şi fii bun şi blând cu cei din jur, iar în momentele în care te simţi copleşit, ia o pauză de la tot, în care să te poţi plimba sau să poţi face orice activitate ce te relaxează şi te eliberează de gândurile negative. Nu în ultimul rând, învaţă să zâmbeşti şi astfel să ţii la distanţă gândurile negative şi pentru a te bucura de efectele sale benefice.

„Ştiu că e greşit, dar nu mă pot abţine” sunt cuvintele unei fetiţe de 10 ani care îi mărturisea mamei sale obiceiul ei toxic – bârfa, notează Today’s Christian Woman. Probabil ai auzit cuvinte răutăcioase rostite de cineva la adresa altei persoane şi poate chiar tu ai fost cel care a început răspândirea unor zvonuri, ori, de ce nu, chiar victima lor. Ron Edmondson, pastor la Biserica Baptistă Immanuel, propune câteva metode prin care bârfele pot fi oprite. Poate cel mai important punct este să eviţi să reproduci lucruri despre care nu eşti aboslut sigur că sunt adevărate, sau dacă ceea ce auzi nu este de niciun folos nimănui, ori nu prezintă interes sau dacă nu ai permisiunea de a transmite mesajul mai departe. De asemenea, dacă cineva ţi-a mărturisit un „păcat”, ar trebui să ţii această confesiune numai pentru tine, fără a o povesti mai departe. În schimb, decât să povesteşti despre vieţile altora, ai putea mai degrabă să te rogi pentru vieţile lor.