10 obiceiuri pentru o viaţă lungă și fericită

774

Dacă vrei să trăiești o viaţă cât mai lungă și cât mai lipsită de probleme de sănătate, cel mai important sfat al specialiștilor este: formează-ţi obiceiuri sănătoase! Specialiștii în gerontologie oferă 10 exemple de obiceiuri care te ajută să trăiești mai mult și să te bucuri mai mult de viaţă.

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, echilibrul organismului devine din ce în ce mai fragil, și adaptarea constantă la circumstanţe noi ne pune sub o presiune care ar putea fi evitată. De aceea, spun specialiștii, citaţi de Huffington Post stabilirea unor obiceiuri sănătoase ar putea crește considerabil calitatea vieţii, precum și speranţa de viaţă.

Iată 10 din aceste obiceiuri:

1. Rămâi activ cât mai mult timp

„Există dovezi că în societăţile în care oamenii încetează brusc să mai lucreze, incidenţa obezităţii și a bolilor cronice explodează după ieșirea la pensie,” explică Luigi Ferruci, coordonator al programului Baltimore Longitudinal Study of Aging, din cadrul Institutului american de Gerontologie. Lucrurile ar sta însă cu totul altfel dacă oamenii ar continua să fie activi chiar și după pensionare, lucrând în grădină, sau oferindu-se voluntari pentru diverse programe.

2. Folosește aţa dentară

Studii recente arată că folosirea aţei dentare ar putea diminua riscul de… boli cardiace. Un studiu efectuat de cercetători de la Universitatea New York în 2008, a arătat că folosirea zilnică a aţei dentare reduce cantitatea de bacterii care ar provoca boli ale gingiilor din gură. Astfel se previne intrarea acestor bacterii în fluxul sangvin, care ar putea duce la inflamarea arterelor, un factor de risc major pentru bolile de inimă. Un alt studiu a arătat și că o cantitate mare de astfel de bacterii în gură poate duce la îngroșarea arterelor, care este u alt factor al bolilor cardiace.

3. Fă sport

Nu trebuie să ajungi atlet, însă e bine să profiţi de faptul că „exerciţiul fizic este singurul izvor de tinereţe care chiar există”, după cum spune Jay Olshansky profesor de medicină și cercetător în gerontologie la Universitatea Illinois din Chicago. „Este ca uleiul și lubrifiantul pentru mașină (…) iar beneficiile sunt vizibile după prima sesiune de exerciţii.” În plus, nu doar „fanaticii sportului” au de câștigat, ci și cei care merg pe jos 30 de minute pe zi sau cei care fac exerciţii de relaxare.

4. Mănâncă integral

Specialiștii spun că persoanele care consumă cereale integrale, mai ales dimineaţa, își menţin nivelul de zaharuri din sânge constant comparativ cu ceilalţi. „Cine face așa are o incidenţă mai scăzută a diabetului”, spune Olshansky.

5. Dormi bine

Renunţă la tentaţia de a dormi mai puţin pentru a te bucura de mai multe ore în zi. „Somnul este una dintre cele mai importante funcţii prin care organismul își ordonează și își vindecă celulele”, spun specialiștii citaţi de Huffington Post. „Minimul calculat este de circa 6 ore de somn – în faza REM („mișcare rapidă a ochilor”).

6. Consumă hrană integrală, nu folosi suplimente

Tot mai multe dovezi indică faptul că persoanele care au depozite mari de nutrienţi în sânge îmbătrânesc mai frumos și au o rată mai scăzută de degradare cognitivă. Însă există și dovezi care arată că pastilele cu nutrienţi nu au același efect anti-îmbătrânire ca hrana integrală și naturală.

7. Păstrează-ţi calmul

Stresul zilnic își ia tribut din anii noștri de viaţă. „Lucrăm acum la un nou studiu care arată că persoanele longevive nu obișnuiesc să internalizeze lucrurile sau să se concentreze pe necazuri”, a declarat unul dintre specialiștii citaţii de Huffington Post. Cei cărora însă nu le vine natural să facă așa, pot găsi alte modalităţi de a face faţă stresului, cum ar fi sportul sau momentele de respiro.

8. Trăiește ca un adventist de ziua a șaptea

Americanii care se declară adventiști de ziua a șaptea au o speranţă de viaţă de 89 de ani, cu 10 ani mai mult decât media naţională. Aceasta deoarece una dintre doctrinele majore ale creștinilor adventiști este să aibă grijă de corpul lor, „luat cu împrumut” de la Dumnezeu. Cum se traduce asta în viaţa de zi cu zi: fără fumat, fără alcool, fără excese de dulciuri. Adventiștii sunt de obicei vegetarieni, mănâncă multe fructe, legume, nuci și seminţe și fac mult sport. De asemenea, sunt centraţi pe familie și pe comunitate.

9. Rămâi conectat

A avea contacte sociale regulate cu prieteni sau cu oameni dragi ajută la evitarea depresiei, care poate provoca moartea prematură, o ameninţare mai puternică mai ales pentru văduvele și văduvii în vârstă.

10. Fii conștiincios

Prudenţa, perseverenţa și organizarea sunt caracteristicile de personalitate cu cea mai mare importanţă în calcularea longevităţii. Persoanele conștiincioase nu doar că trăiesc mai mult, dar au adesea căsătorii mai fericite și vieţi profesionale mai implinite decât persoanele mai puţin conștiincioase.

Top 10 hot-spots ale longevităţii

Unii ar fi tentaţi să spună că izvorul tinereţii este un loc, fizic, pe Pământ. Și că ar fi vorba de Monaco. În Monaco, locuitorii trăiesc, în medie, 89 de ani. Aceasta în marea parte datorită bogăţiei, care înseamnă nu doar un stil de viaţă mai puţin stresant, ci și un sistem de sănătate bine pus la punct. Locuitorii statului liliput au o dietă mediteraneană, care ajută la eliminarea din start a numeroase boli provocate de alimentaţia nesănătoasă.

În Macao, oamenii trăiesc în medie 84 de ani, predominant datorită sistemului de sănătate publică bine pus la punct. Interesant însă, acesta prosperă la rândul lui datorită investiţiilor masive pompate de o industriei înfloritoare a pariurilor și cazinourilor. 70% din profitul acestora ajunge la guvern, iar guvernul le investește în sistemul sanitar.

Japonezii deţin și ei un secret al longevităţii. Nu degeaba ajung, în medie, la 83 de ani. Dieta bazată pe legume, orez, dar și acizi grași Omega 3 previn multe boli ale bătrâneţii, printre care și Alzheimer.

Într-un top al ţărilor cu cei mai longevivi locuitori, realizat de Huffington Post, se regăsesc și Singapore, San Marino, Andorra, insula Guernsey (din largul coastelor Normandiei), Hong Kong, Australia și Italia.