Exerciţiile cardio la tinereţe îţi protejează creierul pe viitor

704

Mai mult decât un mod de a te păstra în formă sau de a te relaxa, sportul cardio din tinereţe te ajută să îţi păstrezi sănătatea creierului și abilităţile cognitive mai târziu în viaţă, arată un studiu publicat în jurnalul Neurology.

La cercetare au luat parte peste 2.700 de persoane cu o vârstă medie de 25 de ani. În prima etapă, aceștia au fost rugaţi să folosească o bandă de alergat până când se simţeau epuizaţi, ori întâmpinau dificultăţi de respiraţie. A doua etapă, care a constat în repetarea experimentului, a avut loc peste 20 de ani. În ambele cazuri experţii au măsurat timpul petrecut de voluntari pe banda de alergat.

De asemenea, la 25 de ani de la începutul experimentului, toţi participanţii au luat parte la probe de testare a anumitor abilităţi cognitive, printre care memoria verbală sau viteza de reacţie.

Rezultatele finale au arătat că participanţii care au rezistat mai mult timp pe banda de alergare au obţinut și cele mai bune punctaje la probele de testare cognitivă. Cei care au înregistrat o diferenţă mică între timpul de alergare din prima etapă și cel din a doua, s-au descurcat mai bine la aceste teste, în raport cu cei care au obţinut o diferenţă mare.

De asemenea, pentru testarea memoriei, experţii au rugat voluntarii să memoreze 15 cuvinte. Cei care au rezistat mai mult pe banda de alergat în prima etapă s-au descurcat mai bine la acest test, în raport cu ceilalţi. Rezultatele obţinute la toate probele au rămas neschimbate chiar și după ce au fost luaţi în considerare factori precum nivelul colesterolului, diabetul sau fumatul.

Experţii au observat că, în general, participanţii cu o condiţie fizică mai bună aveau tendinţa de a nu fuma și de a avea un grad de educaţie mai înalt decât cei mai puţin în formă, scrie Reuters. De asemenea, această categorie avea un nivel mai scăzut al colesterolului și o tensiune arterială bună.

„Multiple studii au demonstrat beneficiile unei inimi sănătoase pentru creier. Acesta este încă un studiu important care ar trebui să le aminteasă adulţilor tineri de beneficiile pentru creier ale activităţilor de fitness cardio, precum alergatul, înotul, ciclismul sau cursurile de fitness cardio”, a declarat autorul studiului, dr. David R. Jacobs Jr, de la Universitatea din Minnesota.

De asemenea, expertul punctează că testele folosite în cadrul experimentului s-au dovedit anterior eficiente în descoperirea riscului de dezvoltare a demenţei în rândul vârstnicilor. „Un studiu a arătat că fiecare cuvânt în plus reţinut la testul de memorie a fost asociat cu o scădere de 18% a riscului de dezvoltare a demenţei peste 10 ani.”

Chiar dacă ai trecut de 20-30 de ani fără a face sport cardio, dr. Jacobs susţine că nu ar trebui să te îngrijorezi, întrucât beneficiile exerciţiilor fizice sunt resimţite indiferent de momentul în care sunt începute. „Dacă nu ai făcut totul exact așa cum trebuie — și asta este o situaţie întâlnită în cazul majorităţii — poţi face schimbări și mai târziu în viaţă”, susţine expertul, citat de NPR.

Citește și: Exerciţii fizice cu beneficii mari

Foto: stockvault.net