Ce s-ar întâmpla dacă ai mânca numai carne?

4154

Una dintre cele mai populare diete bogate în carne este dieta Atkins, elaborată în anii '70 de cardiologul Robert Atkins. El recomanda celor ce doreau să îi urmeze dieta să îşi reducă în mod considerabil carbohidraţii din dietă şi să îşi ia energia zilnică din proteine. Însă dieta lui, contestată pe măsura popularităţii, i-a făcut pe unii să se întrebe ce se poate întâmpla dacă cineva ar consuma doar carne.

Carnea gătită conţine o cantitate foarte redusă de vitamina C, subliniază Donald Beitz, un biochimist specializat în nutriţie de la Universitatea Iowa State, citat de către PopSci. Dacă cineva ar consuma doar carne ar exista riscul apariţiei scorbutului. Această boală provocă iritaţii, afecţiuni ale gingiilor şi o respiraţie foarte urât mirositoare.

Acesta ar fi doar unul dintre motivele pentru care dieta lui Atkins nu a fost apreciată de toată lumea. În 2001, organizaţia American Heart Association a lansat un anunţ public în care dieta Atkins era criticată pentru eliminarea unor surse necesare de substanţe nutritive din alimentaţie, subliniind că persoanele care urmează această dietă „sunt supuse riscului de a nu obţine toate vitaminele şi mineralele necesare şi totodată riscă să sufere de probleme cardiace, renale, osoase şi de anomalii ale ficatului”.

Cu toate acestea, unele grupuri de oameni au supravieţuit consumând doar carne. Acesta este, de fapt, un argument în favoarea consumului preponderent de carne. Spre exemplu, cercetările sugerează că, în mod tradiţional, inuiţii consumau numeroase tipuri de carne, printre care carne de focă, balenă, ren şi peşte, şi doar foarte rar ajungeau să consume plante. Specialiștii s-au întrebat care ar fi secretul succesului lor, în condiţiile în care datele istorice indică faptul că inuiţii erau foarte sănătoşi şi că nu sufereau aproape niciodată de afecţiuni cardiace. Harriet Kuhnlein, directorul fondator al Centre for Indigenous Peoples’ Nutrition and Environment din cadrul Universităţii McGill din Montreal susţine că inuiţii consumau animalul în totalitate, „iar anumite părţi ale corpului erau consumate crude”. Carnea crudă conţine vitamina C (care se pierde atunci când este gătită), iar pielea, copitele şi oasele conţin fibre. De asemenea, Kuhnlein afirmă că inuiţii aveau şi plante în alimentaţie, deoarece consumau ceea ce se găsea în stomacurile renilor şi cerbilor.

Ce riscuri implică consumul de carne roșie?

Cu toate acestea, în multe regimuri alimentare impuse de existenţa anumitor boli, medicii chiar îi sfătuiesc pe pacienţii lor să consume, ca regim, carne roșie, de regulă de vită. O motivaţie ar fi aceea că acest tip de carne ajută la acoperirea carenţelor de fier ale organismului. Carnea roșie (vita, porc, miel) este considerată de către specialiști ca un „un rău necesar“, în sensul că organismul ar avea nevoie de ea, deoarece conţine proteine esenţiale, dar în același timp consumul ei afectează starea de sănătate, din cauza nivelului ridicat de colesterol și a grăsimilor saturate. Studii recente indică chiar faptul că persoanele care consumă multă carne roşie prezintă un risc mai mare de a suferi un atac cerebral decât cei care consumă carne de pui sau curcan. „Trebuie să evaluăm beneficiile proteinelor ţinând cont de contextul alimentelor pe care le consumăm”, a comentat Dr. Frank Hu, profesor la Şcoala de Sănătate Publică Harvard, unul din autorii acestei cercetări, citat de Reuters.

Specialiștii susţin că acest tip de carne conţine o cantitate mai mare de fier, mineral ce poate afecta sănătatea cerebrală, de aceea poate creşte semnificativ şi riscul de apariţie a maladiei Alzheimer. „Rezultatele obţinute au arătat că o cantitate mai mare de fier, obţinută din alimentaţie sau din suplimentele medicamentoase, poate afecta sănătatea cerebrală. De aceea, recomandăm ca persoanele să limiteze consumul alimentelor care conţin o cantitate mai mare de fier, cum este şi carnea roşie”, a afirmat profesorul George Bartzokis, în urma unui studiu publicat pe site-ul Universităţii din California.

O surpriză pentru cercetători a fost să descopere că nici persoanele care au consumat peşte nu au prezentat un risc mai mic de a suferi un atac cerebral, a explicat dr. Adam Bernstein, unul dintre autorii studiului.

Ce se poate întâmpla dacă nu s-ar consuma deloc carne?

Cercetările sunt optimiste însă cu privire la cealaltă „extremă”. Mulţi cercetători consideră că a nu consuma deloc carne poate prelungi viaţa. Revista Time a publicat unul dintre cele mai ample studii de până acum realizat de către cercetătorii de la Universitatea Loma Linda din California, care arată că persoanele care nu consumă deloc carne ar trăi mai mult decât consumatorii de carne. Dintr-un grup de 70.000 de participanţi, cercetătorii au arătat că vegetarienii au cu 12% mai puţine șanse să moară, comparativ cu cei non-vegetarieni.

De asemenea, o dietă vegetariană poate reduce riscul de afecţiuni cardiace cu până la 32%, arată un studiu britanic anunţat de către AFP. În grupa de vârstă 50-70 de ani, 6,8% dintre persoanele care consumau carne sau peşte au fost spitalizate sau au decedat din cauza afecţiunilor cardiace, procentul în rândul vegetarienilor fiind de doar 4,6%. „Credem că diferenţa observată se datorează faptului că vegetarienii au un nivel al colesterolului mai scăzut şi o tensiune arterială mai mică”, a explicat Francesca Crowe, un cercetător de la Universitatea Oxford şi totodată coordonatoarea studiului.