Scapă de obiceiurile proaste cauzate de stres

401

Şi tu îţi rozi unghiile atunci când eşti stresat? Sau poate mesteci vârfurile părului. Ştii că nu sunt nici cele mai rafinate obiceiuri, şi nici cele mai sănătoase. Dar cum le putem elimina din comportamentul nostru?

Psihologul motivaţional Heidi Grant Halvorson susţine că stresul ne afectează abilitatea de a ne focaliza atenţia asupra lucrurilor pe care le avem de făcut, notează Huffington Post. Pe lângă anumite obiceiuri extrem de nocive, precum consumul excesiv de alcool şi chiar mâncatul pe fond nervos, atunci când suntem stresaţi de multe ori ne trosnim degetele sau ne roadem unghiile, lucruri care pot părea lipsite de importanţă, dar care ne pot pune, de asemenea, sănătatea în pericol.

Psihologul James Claiborn spune că aceste obiceiuri ocazionale pot degenera în practici în viaţa de zi cu zi. Smulgerea părului pe fond nervos, de exemplu, figurează în a patra ediţie a Manualului de Diagnostice şi Statistici sub denumitrea de tricotilomanie.

Cei doi medici psihologi oferă câteva sfaturi pentru a ne dezvăţa de aceste obiceiuri proaste pe care le dezvoltăm din cauza momentelor stresante.

De exemplu, obiceiurile nervoase pe care le realizăm prin intermediul mâinilor, cum ar fi rosul unghiilor sau trosnitul degetelor, le putem evita prin strângerea mâinilor în pumn, spune dr. Claiborn. Cheia succesului este să găseşti o altă întrebuinţare a mâinii, care să nu contribuie la dezvoltarea unui nou obicei dăunător. Dr. Halvorson spune că şi purtarea unor mănuşi te poate ajuta să eviţi să îţi mai rozi unghiile.

De asemenea, dacă obişnuieşti să foloseşti cuvinte urâte, injurioase atunci când eşti stresat, găseşte alternative amuzante şi nonvulgare cu care să le înlocuieşti.

Încleştarea dinţilor poate fi un obicei extrem de dăunător, dar pentru a scăpa de acesta, trebuie să îţi dai seama, în primul rând, că îl foloseşti, spune dr. Halvorson. Chiar şi mestecatul gumei te poate ajuta să scapi de acest tic nervos. De asemenea, dr. Claiborn îţi recomandă să-ţi menţii gura uşor deschisă pentru a permite inspirarea şi expirarea aerului.

Smulgerea părului sau mestecarea acestuia este un obicei de care te poţi dezvăţa dacă îţi ţii părul strâns într-o coadă la spate. Dacă şi aşa îţi poţi practica obiceiurile, atunci optează pentru împletirea părului în coc.

De mişcarea nervoasă a piciorului atunci când stai pe scaun poţi scăpa dacă utilizezi o poziţie rigidă, în care muşchii rămân încordaţi, susţine dr. Claiborn. Menţine poziţia până când nevoia de a îţi vântura piciorul dispare.

Iată câteva idei de remediere a obiceiurilor proaste pe care le dezvoltăm din cauza stresului. Ai mai observat şi alte astfel de practici pe fondul stresului?