Obiceiurile culinare din cele mai îndepărtate colţuri ale lumii sunt o sursă de inspiraţie extraordinară pentru a te păstra în formă, sănătos și pentru a trăi mai mult și mai bine.

Una dintre cele mai cunoscute și apreciate diete din lume este cea mediteraneană, iar multiple studii au demonstrat efectele benefice ale acesteia asupra sănătăţii. Un grup de experţi a observat că adoptarea unui astfel de regim alimentar a diminuat cu până la 30% rata deceselor cauzate de accidente vascular cerebrale și infarct în rândul pacienţilor cu risc crescut. Mai mult, autorii au fost atât de impresionaţi de rezultatele obţinute încât au adoptat ei înșiși dieta mediteraneană. De altfel, experţii de la King’s College London au descoperit că acest regim ajută la diminuarea riscului de dezvoltare a hipertensiunii, datorită combinaţiei dintre legumele bogate în nitrit și găsimile nesaturate.

Dieta mediteraneană este compusă preponderent dintr-o varietate largă de legume, fructe, cearele integrale, oleaginoase și leguminoasele, scriu specialiștii de la Mayo Clinic. De asemenea, urmarea unui astfel de regim presupune înlocuirea grăsimilor nesănătoase cu unele benefice (de exemplu, uleiul de măsline), dar și folosirea unei varietăţi largi de condimente și plante aromate în locul sării, pentru a da gust mâncărurilor.

Un alt exemplu de urmat în materie de alimentaţie este dieta japonezilor. „Sunt cei mai mari consumatori de pește din lume,  de soia sau alge de mare. Atunci când se simt sătui în proporţie de 80%, ei se opresc din mâncat, așteaptă 10 minute și apoi decid dacă mai continuă. Și de cele mai multe ori nu simt nevoia să mănânce mai mult”, punctează Harley Pasternak, specialist în fitness, pentru Empower News Magazine. De altfel, japonezii se află pe primul loc în topul naţiilor cu o sănătate de fier pe termen lung– până la circa 74,5 ani, potrivit datelor OMS, citate de BBC. Pe lângă pește, dieta japonezilor include cereale integrale (orez brun), legume, fructe și produse din soia.

Dieta scandinavă sau nordică se remarcă, de asemenea, prin efectele benefice asupra sănătăţii. Aceasta este populară în Norvegia, Danemarca și Suedia. De altfel, potrivit unui clasament realizat de Organizaţia Oxfam America, Danemarca și Suedia au ocupat, la egalitate, locul al treilea în topul ţărilor cu cele mai sănătoase obiceiuri alimentare. Dieta se remarcă printr-un conţinut bogat de fructe, legume, dar și lactate sărace în grăsimi. De asemenea, regimul alimentar scandinav presupune consumarea unor cantităţi mari de fibre, cu rol important în digestie și în reducerea unor afecţiuni cronice, precum cancerul sau bolile de inimă. Pe lângă cerealele integrale și pâinea neagră, fibrele se regăsesc în leguminoase, oleaginoase, seminţe (de floarea soarelui, chia) sau în fructe uscate (caise, prune).

Celor trei diete li se pot adăuga și alte exemple de obiceiuri culinare sănătoase din întreaga lume. Trebuie reţinut că „ceea ce au în comun toate dietele tradiţionale este echilibrul, varietatea care depinde de sezon și porţiile moderate”, după cum puncta dr. Daphne Miller, expert în nutriţie, citată de organizaţia Next Avenue. Mai mult, pentru a aduce beneficii organismului, alegerile alimentare sănătoase trebuie să devină un obicei zilnic, pe tot parcursul vieţii.

 

Foto: stockvault.net