Motive pentru care să renunţi la nopţile albe

2226

„Ai timp să dormi după ce mori”, spune o zicală invocată adesea de cei care își pierd nopţile din varii motive. De fapt, știinţa a arătat că un somn scurt este un factor care poate indica sau chiar cauza mortalitatea prematură.

Lipsa de somn nu doar că îţi va scurta numărul de ani petrecuţi pe acest pământ, dar și va reduce calitatea vieţii pentru anii rămași, atenţionează neurologul Matthew Walker, director al Centrului pentru Știinţa Somnului Uman la Universitatea din California. Walker este un vorbitor pasionat pe această temă, mai ales datorită convingerii sale că astăzi trăim „o epidemie tăcută a privării de somn” care ar putea avea efecte catastrofale.

„Odată ce știi că, fie și după o singură noapte de doar patru sau cinci ore de somn, celulele tale imunitare NK – cele care atacă celulele canceroase care apar în corpurile noastre zi de zi – scad cu 70% sau că lipsa somnului e asociată cu cancerul intestinal, cel de prostată și cu cancerul la sân sau simplul fapt că Organizaţia Mondială a Sănătăţii a clasat orice formă de lucru în tura de noapte ca un carcinogen probabil, cum ai putea să faci orice altceva?” spune el.

Nathaniel Watson, neurolog și specialist în somnologie în cadrul Universităţii din Washington a realizat studii care arată același lucru – sistemul imunitar pur și simplu nu poate funcţiona cum trebuie atunci când nu ne odihnim. El a demonstrat că somnul insuficient poate bloca anumite procese genetice ce au loc la nivel celular și care formează sistemul imunitar. Felul în care organismul răspunde la stres este afectat de modificările care apar la nivel genetic atunci când suntem privaţi de somn. În schimb, cei mai mulţi dintre noi trăim cu impresia că putem face faţă cel puţin unei nopţi nedormite, dacă nu mai multora, după cum e cazul.

Exemplele unor oameni faimoși, precum Nikola Tesla, Thomas Edison sau Leonardo da Vinci, care erau certaţi cu somnul, îi impulsionează pe cei care se autodefinesc „păsări de noapte”, adică persoane care nu se pot culca devreme și care preferă să lucreze noaptea, susţinând că sunt mai productivi așa. S-ar putea să existe și asemenea excepţii, însă de regulă lipsa somnului nu poate duce la o creștere a productivităţii, din moment ce capacitatea de învăţare și creativitatea sunt doi factori ai productivităţii care scad atunci când nu dormim. Un creier odihnit acţionează ca un burete pregătit să absoarbă multă informaţie, iar un somn scurt după câteva ore de învăţat ajută în timp real la formarea amintirilor în legătură cu informaţiile acumulate. Ceea ce înseamnă că toţi studenţii care fac o noapte albă înainte de examen pentru a acoperi cât mai multă materie folosesc o strategie complet greșită.

În ce privește nivelul capacităţii creative, acesta poate crește chiar de trei ori după ce organismul uman este odihnit și refăcut. Nu puţini sunt cei care au trăit cel puţin o experienţă în care au rezolvat o problemă reală în somn la care nu putuseră să găsească răspuns în timpul zilei. Cei care au avut asemenea experienţe obișnuiesc să doarmă cu un caiet la capul patului în care să scrie ideea genială înainte să uite totul când vine dimineaţa.

Nu în ultimul rând, somnul este un panaceu pentru sănătate. Aproape fiecare boală caracteristică timpului pe care îl trăim, de la obezitate la Alzheimer și cancer, are o legătură directă cu lipsa somnului, susţine Walker. Studiile au demonstrat că deficitul de somn are o mare influenţă asupra conexiunilor neuronale, dar și asupra instalării obezităţii, modificând atât nivelul leptinei (inhibitor al foamei), cât și pe cel al grelinei (stimulator al apetitului) în combinaţii care până la urmă rezultă într-un nivel mai mare al indicelui de masă corporală.

Walker se asigură că doarme opt ore în fiecare noapte și că se culcă și se scoală la aceeași oră în fiecare azi. Sfatul mai general al experţilor este pentru un somn cuprins între 7 și 9 ore pe noapte, depinzând de vârstă, nivel de activitate, stare de sănătate și stil de viaţă.