Cum înlături simplu și eficient efectele sedentarismului

1414

La serviciu, acasă, chiar și în oraș, oamenii ajung să petreacă ore în șir stând jos, fapt ce are urmări dramatice asupra sănătăţii. Consecinţele stilului de viaţă sedentar pot fi însă anulate sau diminuate printr-o metodă la îndemâna oricui, indiferent de cât de aglomerat este programul său.

O singură oră de stat jos avariază în proporţie de 50% procesul de extindere a vaselor de sânge din artera primară a picioarelor, atunci când crește fluxul sangvin (proces denumit dilatare mediată de flux), au observat experţii de la Universitatea Indiana. Acest lucru poate avea un impact distructiv asupra sănătăţii cardiovasculare, deoarece afectează funcţia endotelială a arterelor.

Efectul poate fi anulat însă prin activitate fizică moderată, efectuată pentru un interval scurt de timp. Concluziile cercetătorilor arată că persoanele care fac plimbări ușoare, de cinci minute, pentru fiecare oră petrecută stând jos, pot inversa astfel daunele produse asupra arterelor picioarelor.

„Am demonstrat că statul jos prelungit deteriorează funcţia endotelială, care este un marker timpuriu al bolilor cardiovasculare, iar întreruperea perioadei de stat jos poate preveni declinul funcţiei”, a declarat coordonatorul studiului, Saurabh Thosar.

Puterea mișcării asupra inversării efectelor sedentarismului a fost demonstrată și de experţii de la Universitatea Duke. Efectul pozitiv al practicării sportului a fost înregistrat chiar și în lipsa modificării dietei alimentare. De asemenea, beneficiile mișcării au fost observate indiferent de nivelul de intensitate al exerciţiilor fizice efectuate.

„Vestea bună e că un nivel mic de activitate fizică poate face o mare diferenţă în reducerea riscurilor de dezvoltare a unor boli precum cele de inimă, atacul cerebral vascular sau diabetul. Descoperirile noastre demonstrează că, în timp ce costul alegerii unui stil de viaţă sedentar este ridicat, trecerea la un mod activ de viaţă poate fi benefic în orice moment”, a declarat psihologul Jennifer Robins, care a prezentat concluziile studiului la o conferinţă a Colegiului American de Medicina Sportului din Denver.

Multiple studii au demonstrat că indivizii își pun viaţa în pericol din cauza stilului de viaţă inactiv, lucru care întărește importanţa practicării exerciţiilor fizice zilnic. Sedentarismul a fost asociat anterior cu o serie de afecţiuni cronice, precum boala Alzheimer sau cancerul de plămâni, colon și endometrial. Un experiment a arătat că lipsa activităţii fizice produce modificări la nivelul creierului, care afectează sănătatea inimii, iar alţi experţi au ajuns la concluzia că obiceiul e mai periculos pentru inima femeilor de peste 30 de ani decât fumatul și obezitatea. Nu în ultimul rând, sedentarismul ucide circa 3 milioane de oameni în fiecare an, potrivit datelor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.