Stresul poate amplifica obiceiurile bune

510

Când suntem stresaţi, cu toţii căutăm confortul - uneori în moduri nesănătoase -, dar un nou studiu sugerează că experienţele provocatoare consolidează obiceiurile bune, nu doar pe cele rele.

În cadrul mai multor experimente, cercetătorii conduși de Wendy Wood, profesor de psihologie și afaceri la Universitatea California de Sud, au descoperit că, sub diferite forme de stres, toate tipurile de obiceiuri se întăresc – nu doar cele care ne fac necazuri.

„Atunci când puterea voinţei este slabă și ai puţină energie motivaţională ești predispus să aluneci în obiceiurile vechi, nocive, de a mânca mult și a nu face exerciţiu fizic – dar numai dacă acelea sunt, într-adevăr, obiceiurile tale”, afirmă Wood. „Noua noastră descoperire e că oamenii alunecă și în vechile lor obiceiuri bune în același mod”, adaugă el, citat de revista Time.

Stresul vlăguiește puterea voinţei. Creierul e alcătuit în așa fel încât stresul dezactivează regiunile implicate în planificarea pe termen lung și gândirea atentă. Și aceasta pentru că acele funcţii sunt de prisos atunci când în joc e supravieţuirea. Sub ameninţare, creierul se bazează pe niște regiuni mai primitive, comportamentul fiind în bună măsură automat în asemenea circumstanţe. Automat nu înseamnă, însă, înnăscut: multe din comportamentele noastre automate, precum mersul pe bicicletă sau mâncatul de cartofi prăjiţi când ne simţim încordaţi, devin automate prin repetiţie.

„Oamenii nu pot lua decizii ușor când sunt stresaţi, au puţină putere a voinţei sau se simt copleșiţi”, afirmă Wood. „Aceste presiuni limitează capacitatea noastră de a lua decizii”. Tendinţa implicită în acele cazuri este să ne angajăm în comportamentele cu care suntem obișnuiţi. „Când ești prea obosit ca să iei o decizie tinzi să repeţi ce faci de obicei”. Și nu contează despre ce obicei e vorba.

Această descoperire se poate dovedi foarte utilă în consolidarea obiceiurilor bune pe care le cultivăm. Dar acest lucru presupune să ne luăm timp pentru a stabili aceste obiceiuri bune înainte ca o situaţie provocatoare să lovească. Dacă vrei ca tendinţa pe care o vei avea când vei fi stresat să fie mai degrabă exerciţiul fizic decât mâncatul unei gogoși, atunci trebuie să mergi la sală în mod repetat în perioadele când nu ești stresat.

„Exerciţiile fizice, mâncatul corect, dormitul suficient, evitarea fumatului – toate acestea ar trebui să devină o parte negândită, automată a zilei tale obișnuite”, afirmă Wood. „Dacă sunt, atunci vei continua să le practici chiar și atunci când voinţa e slăbită sau își lipsește energia necesară să faci ce trebuie”, adaugă el. Faptul că obiceiurile sunt greu de învins poate lucra pentru tine sau împotriva ta.

Foto: wikimedia