Ştergerea identităţii de pe internet a devenit o problemă socială din ce în ce mai mare. Majoritatea portalurilor web ne cer să ne cream un cont și să le oferim date personale, ca adresa, numărul de telefon și data nașterii. De cele mai multe ori, informaţiile stocate online despre noi sunt în dezavantajul nostru din mai multe puncte de vedere, iar legea nu este de partea noastră întrucât tipurile de abuz sunt destul de diversificate iar situaţia a scăpat de sub control de mult timp.

Modalităţile de a „dispărea” online sunt variate dar rădăcinile informaţiilor stocate trebuie verificate într-un mod serios, iar lupta cu motoarele de căutare nu poate fi câştigată decât prin eliminarea totală a informaţiilor personale. Time enumeră câţiva paşi pe care îi poate face oricine care are acces la internet şi dorinţa de a-şi şterge amprenta online.

Primul pas este să vă dezactivaţi conturile reţelelor sociale din care faceţi parte. Acest lucru este destul de accesibil prin panoul de “account settings” însă nu toate conturile sunt şterse imediat. De exemplu, Facebook are un număr de zile în care păstrează contul dezactivat pe server pentru eventualitatea în care doriţi să-l reactivaţi. Politica acestei stocări a profilului nu este clară aşa ca este necesar să verificaţi situaţia conturilor după o perioadă de 30 de zile pentru a vă asigura că a fost şters în întregime.

Al doilea pas este să vă cautaţi propriul nume/porecla/nume de utilizator folosit folosind toate motoarele de căutare cunoscute pentru a vă asigura că nu aţi lăsat ceva în urmă. Acest lucru implică accesarea mai multor pagini din cautarea efectuată întrucât cei care vă pot căuta ulterior online şi sunt motivaţi să facă asta cu siguranţă au timp să se uite în primele 15-20 de pagini de rezultate ale unei căutari pe un motor de căutare precum Google.

Al treilea pas este să modificaţi acele conturi care nu pot fi şterse. (Unele reţele nu permit ștergerea datelor utilizatorilor, odată ce aceștia și-au făcut un cont.) Schimbarea numelui, a pozelor şi a datelor de pe acele profiluri vă poate oferi confidenţialitatea pe care doriţi să o recăpătaţi.

Pasul patru implică ștergerea de pe listele de primire al mail-urilor automate întrucât acolo sunt salvate adresele de e-mail pe care încă le folosiţi.

Al cincilea pas ar fi cererea ştergerii rezultatelor care arată informaţii despre voi. Google are o asemenea unealtă care vă poate ajuta. Pentru alte motoare de căutare va trebui să vă interesaţi mai în detaliu în funcţie de nivelul de intimitate online pe care îl doriţi.

Pentru o curăţare totală mai există câteva lucruri mai radicale care pot implica: contactarea anumitor webmasteri pentru site-urile la care nu aveţi acces direct, apelarea companiilor specializate pentru ştergerea datelor online, ştergerea din bazele de date al companiilor telefonice care postează online informaţiile clienţilor şi în ultimul rând ştergerea e-mailului.

S-a spus de multe ori despre diverse servicii, tehnologii sau chiar site-uri de socializare că „dacă nu ai (Facebook, website pentru afacere, e-mail), nu exişti” dar o mare parte din populaţie încă se descurcă, chiar şi în lumea afacerilor, fără a-și divulga informaţiile personale. Unele companii precum Apple au avut grijă să nu „scurgă” nici o informaţie despre noile produse timp de luni întregi iar asta a folosit la creşterea popularităţii şi al interesului pentru produs. De ce nu am face şi noi asta despre propria identitate? Până la urmă, prezenţa sau absenţa online devine o chestiune de alegere dar în condiţiile în care formele de abuz sunt atât de diversificate, responsabilitatea o poartă cel care rămâne expus.