Grija pentru sănătate ar trebui să ocupe un loc prioritar în viaţa noastră, dar adesea ni se întâmplă să uităm „bunele maniere" ale unui stil de viaţă sănătos, căzând pradă capcanelor întinse de obiceiurile nocive. Sigur, anumiţi factori care ne pot pune sănătatea în pericol nu depind de noi, dar o parte deloc neglijabilă dintre aceştia rezultă din suma alegerilor noastre. Află cum poţi trăi mai mult şi mai sănătos.

În topul ţărilor cu cea mai ridicată speranţă de viaţă, România se află pe locul trei … de la coadă, cu o medie de 72,7 ani, arată ultimul raport OECD Health Data, citat de Wall-Street. Reprezentanţii Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM) sunt de părere că investiţiile scăzute în sănătate reprezintă factori importanţi care determină această valoare scăzută a speranţei de viaţă a românilor. Chiar dacă trăim cu cinci ani mai puţin decât europenii, vestea bună este că datele arată că trăim cu 13 ani mai mult decât în anii ’70, notează aceeaşi sursă.

Dar durata de viaţă nu este legată numai de sistemul sanitar, ci ar putea fi influenţată chiar şi de structura ADN-ului fiecăruia dintre noi, arată BBC Science. Mai exact, este vorba de rolul important al telomerilor în protejarea extremităţilor cromozomilor, dar şi în prevenirea pierderilor de informaţii genetice în timpul procesului de diviziune celulară, asupra cărora tot mai mulţi cercetători specializaţi pe probleme de îmbătrânire se concentrează. Telomerii se află la capătul cromozomilor şi se scurtează de fiecare dată când celulele se divid. Durată de viaţă este strâns legată de lungimea telomerilor, au arătat studiile. Cei scurţi au fost legaţi de apariţia bolilor, precum cele de inimă sau demenţa, în timp ce aceia mai lungi au fost asociaţi cu o speranţă de viaţă mai îndelungată. În cazul telomerilor mai lungi, vestea bună este că aceştia pot fi moşteniţi de generaţia următoare.

Contribuţia fiecăruia în creşterea calităţii şi duratei vieţii

O altă veste bună este că fiecare dintre noi are puterea de a contribui în mod pozitiv la creşterea numărului de ani trăiţi, dar mai ales la sporirea calităţii vieţii. Totul începe din primele momente ale vieţii, în perioada prenatală, iar alegerile în materie de stil de viaţă făcute de mamă sunt extrem de importante, arată BBC Science. De exemplu, studiile au arătat că femeile gravide care sunt extrem de stresate ar putea micşora, din această cauză, abilitatea copilului de a face faţă stresului mai târziu în viaţă. Fumatul în timpul sarcinii poate afecta sănătatea fătului şi îl poate face mai vulnerabil în faţa dependenţelor. De asemenea, consumul de alcool şi dieta nesănătoasă în perioada sarcinii sunt factori care pot influenţa negativ sănătatea copilului, dar şi a mamei.

Chiar şi o copilărie nefericită poate presupune un risc în micşorarea duratei de viaţă, prin creşterea şanselor de dezvoltare a bolilor cardiovasculare în viitor, a arătat un studiu american citat de BBC.

O viaţă sănătoasă şi un trai mai lung sunt strâns legate de practicarea unor activităţi fizice, adaugă BBC Science. Sportul aduce beneficii multiple pentru fiecare dintre noi, de la scăderea în greutate şi atingerea greutăţii ideale, reducerea riscului de dezvoltare a bolilor cardiovasculare şi a diabetului, până la sporirea sănătăţii creierului şi a abilităţilor de a face faţă stresului sau perioadelor de depresie.

Poţi alege, de exemplu, să faci o plimbare uşoară după fiecare masă, în special după cină. Un studiu a arătat că doar 15 minute de mers pe jos după ce mănânci ajută la reducerea nivelului zahărului din sânge.

Activitatea fizică periodică trebuie însoţită de o dietă sănătoasă, săracă în sare, zahăr şi grăsimi. De exemplu, produsele bogate în sare pot conduce la creşterea tensiunii arteriale şi sporesc riscul apariţiei unor urmări grave, precum infarctul sau atacul cerebral. De asemenea, grăsimile trans, cele provenite din uleiul vegetal hidrogenat, cresc nivelul colesterolului „rău” (LDL), dar şi riscul dezvoltării aterosclerozei, conducând la dezvoltarea bolilor de inimă şi apariţiei unui atac cerebral.

La acestea se adaugă importanţa renunţării la obiceiurile nocive de a fuma sau de a consuma alcool în exces, care nu sunt periculoase doar pentru gravide şi copii, ci pentru oricine le-a integrat în stilul de viaţă propriu.

Nu în ultimul rând, calitatea vieţii sociale se poate reflecta în durata de viaţă a fiecăruia dintre noi. Povara singurătăţii creşte nivelul hormonilor de stres, dar afectează şi sistemul imunitar şi cardiovascular, sublinia psihologul John Cacioppo de la Universitatea din Chicago, într-un interviu pentru US News. La acestea se adaugă şi alte repercursiuni negative asupra sănătăţii fizice, dar şi asupra celei psihice, precum depresie şi stres, care pot conduce la acte de sinucidere.

Mai mult, un alt studiu a arătat că persoanele căsătorite trăiesc mai mult decât cei singuri, iar cercetătorii sunt de părere că unul din motivele pentru care acest fenomen se produce este datorat micşorării riscului de izolare socială în cazul cuplurilor căsătorite, arată BBC.

Iată câteva metode pe care fiecare dintre noi le poate integra în stilul de viaţă zilnic şi care au puterea de a ne spori durata vieţii şi, la fel de important, calitatea zilelor trăite. Aşteptăm şi sfaturile voastre pentru un trai mai lung şi mai sănătos.