Sfaturi pentru un somn mai bun

3282

Un somn odihnitor ne încarcă bateriile şi ne dă energie pentru a putea face faţă activităţilor din timpul zilei. Uneori, însă, degeaba numărăm oi, pentru că genele parcă nu vor să se „lipească". Iată câteva sfaturi pentru un somn mai bun, adunate de publicaţia Huffington Post de la experţii pe probleme de somn.

„Somnul este ca practicarea de exerciţii fizice sau alimentaţia corespunzătoare: trebuie să faci din acesta o prioritate şi să îi faci loc în agenda ta zilnică”, susţine dr. Scott Kutscher, profesor asistent în probleme legate de somn şi neurologie, la Centrul Medical al Universităţii Vanderbilt. Aşa cum subliniază expertul, dormitul este un lucru vital care îţi menţine sănătatea fizică şi psihică. De aceea, este bine să nu ignorăm orele de somn, chiar dacă mai avem câteva task-uri de rezolvat la serviciu sau dacă vrem să urmărim serialul preferat la televizor.

Dacă ai tendinţa de a „lua cu tine în pat” telefonul mobil, tableta, laptopul sau de a urmări programele TV înainte de culcare, ar fi bine să renunţi la aceste obiceiuri. Dr. Lisa Shives, fondatorul Centrului Linden pentru Managementul Somnului şi al Greutăţii susţine că aceste dispozitive electronice reprezintă „cel mai puternic declanşator pentru neurotransmiţătorii noştri de a se comuta în poziţia de funcţionare”. Ea ne sfătuieşte să ne ţinem departe de aceste gadgeturi cu o oră înainte de ora stabilită pentru culcare, pentru un somn cât mai odihnitor.

Chiar şi activitatea fizică te poate ajuta să dormi mai bine, susţine Dr. Russel Reosenberg, preşedintele Fundaţiei Naţionale americane pentru Somn. Chiar şi o plimbare scurtă de 10-15 minute te poate ajuta să ai parte de un somn bun.

În acelaşi timp, nu consuma alcool sau produse pe bază de cofeină cu cel puţin două ore înainte de a te culca, notează dr. Matthew Mingrone, fizician şef la EOS Sleep Centers din California. Altfel, orele de somn din timpul nopţii ar putea fi compromise.

Nu în ultimul rând, în cazul în care nu reuşeşti să adormi, nu sta în pat, recomandă Dr. Kelly Glazer Baron, profesor asistent şi directorul Programului Medical pentru Conduita în Timpul Somnului de la Universitatea Northwestern. De asemenea, dr. Philip Gehrman, directorul clinic al Programului Medical pentru Conduita în Timpul Somnului de la Universitatea din Pennsylvania îi sfătuieşte pe cei care au probleme cu somnul să nu se întoarcă înapoi în pat până în momentul în care simt că pot dormi.

Printre sfaturile oferite de experţi pentru un somn odihnitor, adunate de Huffington Post, se numără şi crearea unei rutine zilnice în ceea ce priveşte orele de culcare şi cele de trezire, inserarea unui ritual plăcut şi relaxant înainte de a te pregăti de culcare, ca de exemplu cititul câtorva pagini ale unei cărţi sau o baie călduţă. Chiar şi îmbrăcămintea pe care o porţi când dormi este importantă, aşa că asigură-te că este confortabilă.